söndag 6 juli 2008

Helgrillad kyckling

Som utlovat har jag i helgen testat att grilla kyckling stående på en ölburk, resultatet var enastående. En noggrann redogörelse följer härmed
Detta är vad som behövs för denna grillning, öl, skall vara 33 cl, provade med 50 cl men den är för hög. Briketter, som ni alla vet förespråkar jag Weber-briketter, min grill är en Weber One-Touch Gold 57 cm, kycklingen jag använde var en Bjäre majskyckling, lite grillolja, och en Weber® Rapidfire® skorstenständare, tändstickor Solstickan.

Tänt var det här!
Här har jag trätt på kycklingen på ölburken, en liten slurk av ölen fick jag smaka. Ben och vingar binds ihop, som ni kan skymta provade jag med en 50 cl Tyskie, fungerar inte så jag bytte till 33 cl Mariestad.
Koncentrerat arbete med att pensla, Caj-Ps Garlic samt lite salt och peppar.
För att få ångorna att stanna i kycklingen syddes den ihop.
Kycklingen placerad i grillen på gallret i en ugnsfast form. Grillning på Indirekt medelvärme i 1 tim. och 15 min eller till 82º C. Här ser ni dessutom den nöjda och glada kocken.
75 minuter senare, var 15:e minut penslades den och fick en översyn.
Tranchering
Denna kasserades och istället serverades Ice-tea.
Middagen är klar! Kycklingen hålls varm under folien. Godkänt av gästerna.

4 kommentarer:

Desirée sa...

Härligt pappa o vilken duktig fotograf...

Magdalena sa...

Och vilken morbror man har, han bloggar!
(om än en enda gång än så länge ;))

Kram på dig från Umeå.

CillaCitron sa...

Hej,
provade för första gången ölburksgrillad kyckling igår bla. inspirerad av din instruktion. Snygg yta på kycklingen blev det! Kul grej, men jag undrar hur mycket nytta själva ölen egentligen gör .... Kommer nog att göra det igen, om inte annat så för showens skull! /Cilla Citron

Unknown sa...

Wow, amazing! It looks like it might be worth visiting you just to try your grilling!